Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(59)
Forma i typ
Książki
(59)
Publikacje naukowe
(14)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(6)
Publikacje religijne
(3)
Publikacje popularnonaukowe
(2)
Dostępność
dostępne
(50)
wypożyczone
(6)
tylko na miejscu
(3)
Placówka
Wypożyczalnia dla dorosłych
(55)
Czytelnia naukowa
(3)
Filia Os. Millenium
(1)
Autor
Baran Bogdan (1952- )
(7)
Kania Ireneusz (1940-2023)
(7)
Cioran Emil (1911-1995)
(5)
Kunicka Anna
(5)
Eliade Mircea (1907-1986)
(4)
Klenczon Wanda
(4)
Minois Georges (1946- )
(3)
Pucek Robert
(3)
Szczubiałka Michał
(3)
Vigarello Georges (1941- )
(3)
Benjamin Walter (1892-1940)
(2)
Corbin Alain (1936- )
(2)
Eco Umberto (1932-2016)
(2)
Heidegger Martin (1889-1976)
(2)
Lévi-Strauss Claude (1908-2009)
(2)
Mizera Janusz
(2)
Scholem Gershom (1897-1982)
(2)
Amsterdamski Stefan (1929-2005)
(1)
Ardrey Robert (1908-1980)
(1)
Baran Bogdan
(1)
Baran Zuzanna
(1)
Baszniak Tadeusz
(1)
Bataille Georges (1897-1962)
(1)
Berger John (1926-2017)
(1)
Berlin Isaiah (1909-1997)
(1)
Bloom Harold (1930-2019)
(1)
Borowska Natalia
(1)
Braudel Fernand (1902-1985)
(1)
Carrilho Manuel Maria Ferreira (1951- )
(1)
Czernik Jakub
(1)
Dahl Robert A. (1915-2014)
(1)
Datner-Śpiewak Helena (1949- )
(1)
Draaisma D. (1953- )
(1)
Dyer Geoff (1958- )
(1)
Eagleton Terry (1943- )
(1)
Falski Maciej (1977- )
(1)
Flandrin Jean-Louis (1931-2001)
(1)
Foucault Michel (1926-1984)
(1)
Freud Sigmund (1856-1939)
(1)
Goffman Erving
(1)
Goodrick-Clarke Nicholas
(1)
Graves Robert (1895-1985)
(1)
Guzik Dariusz
(1)
Hardy Henry (1949- )
(1)
Higman B. W. (1943- )
(1)
Huizinga Johan (1872-1945)
(1)
Johnson Mark (1949- )
(1)
Jurkowlaniec Grażyna
(1)
Komendant Tadeusz (1952- )
(1)
Kot Karolina (tłumacz)
(1)
Kotkin Joel
(1)
Krauze Enrique
(1)
Krzeszowski Tomasz P. (1939- )
(1)
Kurecka Maria (1920-1989)
(1)
Kuryś Agnieszka
(1)
Kłoczowski Jan Maria (1960- )
(1)
Lakoff George (1941- )
(1)
Leder Andrzej
(1)
Leyk Anna
(1)
Lipszyc Adam (1975- )
(1)
MacDonald Kevin B. (1944- )
(1)
Mannheim Karl (1893-1947)
(1)
Meyer Michel (1950- )
(1)
Middelaar Luuk van (1973- )
(1)
Miziński Jan (1942-1992)
(1)
Muschg Walter (1898-1965)
(1)
Nietzsche Friedrich (1844-1900)
(1)
Onysymow Agna
(1)
Potocka Maria Anna (1950- )
(1)
Prokopiuk Jerzy (1931- )
(1)
Prokopiuk Jerzy (1931-2021)
(1)
Raddatz Fritz J. (1931-2015)
(1)
Rodak Magdalena
(1)
Rodak Paweł (1967- )
(1)
Russell Bertrand (1872-1970)
(1)
Schipper Mineke (1938- )
(1)
Scholem Gershom Gerhard (1897-1982)
(1)
Sloterdijk Peter (1947- )
(1)
Soliński Wojciech (1948- )
(1)
Szacki Jerzy (1929-2016)
(1)
Szwarcman-Czarnota Bella (1945- )
(1)
Timmermans Benoît
(1)
Wierusz-Kowalski Jan (1912-2000)
(1)
Wilhelm Hellmut (1905-1990)
(1)
Wirpsza Witold (1918-1985)
(1)
Wodzyńska-Walicka Maria (1945- )
(1)
Zychowicz Juliusz
(1)
Śpiewak Paweł (1951- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(11)
2010 - 2019
(32)
2000 - 2009
(16)
Okres powstania dzieła
2001-
(12)
1901-2000
(11)
1945-1989
(6)
1989-2000
(4)
1918-1939
(1)
Kraj wydania
Polska
(59)
Język
polski
(59)
Przynależność kulturowa
Literatura niemiecka
(2)
Literatura francuska
(1)
Temat
Literatura
(7)
Filozofia
(6)
Antropologia filozoficzna
(4)
Antropologia społeczna
(3)
Judaizm
(3)
Język
(3)
Kultura
(3)
Religia
(3)
Benjamin, Walter (1892-1940)
(2)
Bororowie
(2)
Człowiek
(2)
Mitologia
(2)
Mitologia Indian
(2)
Odżywianie
(2)
Psychoanaliza
(2)
Szkice literackie francuskie
(2)
Tematy i motywy
(2)
Aforyzmy francuskie
(1)
Alchemia
(1)
Alienacja
(1)
Ateizm
(1)
Buddyzm
(1)
Ciało ludzkie
(1)
Cierpienie
(1)
Cisza
(1)
Cywilizacja
(1)
Czytanie
(1)
Czytelnictwo
(1)
Demokracja
(1)
Determinizm i indeterminizm
(1)
Dramat grecki
(1)
Dyscyplina (socjol.)
(1)
Egzystencjalizm
(1)
Eremici
(1)
Etnopsychologia
(1)
Ewolucja
(1)
Filozofia kultury
(1)
Filozofia polityczna
(1)
Filozofia społeczna
(1)
Filozofowie
(1)
Fotografia amerykańska
(1)
Fotografia europejska
(1)
Gry i zabawy
(1)
Gry i zabawy ludowe
(1)
Higiena
(1)
Historiozofia
(1)
Ideologia
(1)
Integracja europejska
(1)
Interakcje społeczne
(1)
Kanon palijski
(1)
Kapitalizm
(1)
Kara pozbawienia wolności
(1)
Komizm
(1)
Kosmetyka
(1)
Kultura klasyczna
(1)
List, Guido von (1848-1919)
(1)
Literatura austriacka
(1)
Literatura indyjska
(1)
Literatura niemiecka
(1)
Ludzie a zwierzęta
(1)
Magia
(1)
Metafora
(1)
Metalurgia
(1)
Miasta
(1)
Milczenie
(1)
Mistycyzm
(1)
Mistyka
(1)
Natura ludzka
(1)
Nauki polityczne
(1)
Nazizm
(1)
Neopoganizm
(1)
Nowoczesność
(1)
Obyczaje
(1)
Okultyzm
(1)
Pamięć
(1)
Pisarze
(1)
Pisarze austriaccy
(1)
Piękno
(1)
Pochodzenie człowieka
(1)
Pojęcia
(1)
Portal społecznościowy
(1)
Psycholingwistyka
(1)
Psychologia
(1)
Religia a psychologia
(1)
Religia ludów pierwotnych
(1)
Religijność
(1)
Religioznawstwo
(1)
Retoryka
(1)
Rilke, Rainer Maria (1875-1926)
(1)
Rodzina
(1)
Samotność
(1)
Sekty i nowe ruchy religijne
(1)
Semiotyka
(1)
Socjologia
(1)
Stworzenie świata
(1)
Symbole
(1)
Szkoła frankfurcka (filozofia)
(1)
Sztuka
(1)
Szydzenie
(1)
Teozofia
(1)
Temat: dzieło
Księga przemian
(1)
Temat: czas
1901-2000
(13)
1801-1900
(11)
1701-1800
(7)
2001-
(5)
1501-1600
(4)
1601-1700
(4)
1918-1939
(4)
500-401 p.n.e.
(4)
1-100
(3)
100-1 p.n.e.
(3)
1001-1100
(3)
101-200
(3)
1101-1200
(3)
1201-1300
(3)
1301-1400
(3)
1401-1500
(3)
200-101 p.n.e.
(3)
201-300
(3)
300-201 p.n.e.
(3)
301-400
(3)
400-301 p.n.e.
(3)
401-500
(3)
501-600
(3)
600-501 p.n.e.
(3)
601-700
(3)
700-601 p.n.e.
(3)
701-800
(3)
800-701 p.n.e.
(3)
801-900
(3)
901-1000
(3)
1901-1914
(2)
1914-1918
(2)
do 801 p.n.e.
(2)
1926-1927
(1)
1939-1945
(1)
Temat: miejsce
Niemcy
(2)
Austria
(1)
Europa
(1)
Francja
(1)
Moskwa (Rosja)
(1)
Gatunek
Esej
(8)
Opracowanie
(4)
Monografia
(3)
Antologia
(2)
Literatura
(2)
Analiza i interpretacja
(1)
Artykuł naukowy
(1)
Biografia
(1)
Dzienniki
(1)
Literatura angielska
(1)
Literatura austriacka
(1)
Literatura francuska
(1)
Miniatura literacka
(1)
Pamiętniki niemieckie
(1)
Szkic literacki
(1)
Szkiec literackie francuskie
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(11)
Filozofia i etyka
(8)
Literaturoznawstwo
(7)
Etnologia i antropologia kulturowa
(6)
Kultura i sztuka
(4)
Religia i duchowość
(4)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(2)
Socjologia i społeczeństwo
(2)
Biologia
(1)
Edukacja i pedagogika
(1)
Językoznawstwo
(1)
Psychologia
(1)
59 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: The hunting hypothesis : a personal conclusion concerning the evolutionary nature of man.
Amerykański pisarz i badacz Robert Ardrey (1908–1980) był oryginalnym twórcą, który łączył pasję badacza naukowego z karierą scenarzysty i dramatopisarza w Hollywood oraz na Broadwayu. Jego sztuka "Thunder Rock" (1939) jest zaliczana do światowej klasyki. Jako badacz początków gatunku ludzkiego, mimo że nie akademicki (lub może właśnie dlatego), jest autorem wielu śmiałych koncepcji. Jego metodologia opiera się na poglądzie, że w regularnym mechanizmie przyrody „wszystko ma sens, tylko nie Homo sapiens” i że istoty człowieczeństwa „nie należy poszukiwać w naszych zdolnościach, lecz w naszych paradoksach”. Podstawowe pytanie badacza nie powinno się skupiać na tym, co nas upodabnia do naczelnych, lecz pytać, co nas od nich odróżnia i dlaczego. Hipoteza łowcy głosi, że w określonych warunkach ewolucyjnych ukształtowała się natura człowieka jako myśliwego-zabójcy. Spożywanie zwierząt roślinożernych pozwoliło mu przejąć ich krótkie łańcuchy kwasów tłuszczowych i syntetyzować z nich własne długie, które warunkują rozwój zaawansowanego układu nerwowego. Aby więc mieć rozum pozwalający wybrać weganizm, trzeba być najpierw, jako gatunek, mięsożercą. Ardrey, „poeta ludzkiej ewolucji”, jak go określił Edward O. Wilson, przeszedł do paleoantropologicznych badań po rozczarowaniu pracą dla Hollywood i jego książki rzeczywiście są często bardzo literackie, stanowiąc w konsekwencji swoistą odmianę refleksji naukowej: świeżą i oryginalną, nawet jeśli kontrowersyjną.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału : La littérature et le mal.
Francuski pisarz i filozof, „metafizyk zła” Georges Bataille (1897–1962), w tym zbiorze portretującym ośmioro pisarzy i poetów, w większości francuskich (E. Brontë, Baudelaire, Michelet, Blake, Sade, Proust, Kafka, Genet), rozważa ich dzieło właśnie od strony związków literatury ze złem. Literatura zajmuje się złem, ale i sama, daleka od neutralnej „sztuki dla sztuki”, „nie jest niewinna”, ponieważ stanowi „odnalezione” dzieciństwo. A czyż „dzieciństwo może być nosicielem prawdy”? Diagnoza Bataille’a jest złożona, trudna, by nie rzec: niejasna, lecz fascynująca jak samo zło. Literatura opisuje zło, ociera się o zło, upaja się złem, stanowi „rodzaj zatracenia”. Cała rzecz w tym, że Zło zawiera się w wolności. Wolność jako rozkiełznanie, wybuch poezji nie pozwala się gładko sprowadzić do tradycyjnie pojmowanego dobra opartego na użyteczności i pożytku. Dopiero Dobro-i-Zło razem oświetlają sens istnienia. Jeśli bowiem Blake w interpretacji Bataille’a sprowadzał wszystko do poezji, a poezję do zła, czy Genet „pragnął Zła dla wartości duchowych”, to wszystko to działo się „poza dobrem i złem” w naszym zwykłym sensie. Te wysokie spekulacje w procesie wytoczonym literaturze nie prowadzą do łatwego orzeczenia jej winy. Wyrok wydaje czytelnik na podstawie swojej oceny stopnia współudziału literatury. A i samo dzieło Bataille’a, tak żywe do dzisiaj, w rzeczywistości nie jest przecież oskarżeniem, lecz próbą zrozumienia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 82(091) (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 94(41/49) Rosja (1 egz.)
Książka
W koszyku
Walter Benjamin (1892-1940) był niemieckim intelektualistą, pochodził z asymilowanej zamożnej rodziny żydowskiej. Od 1932 roku przebywał jednak poza terytorium Niemiec. Jego przedwcześnie zakończone życie (zmarł lub popełnił samobójstwo podczas ucieczki z Francji przed nazistami) zaowocowało obfitością pism, które złożyły się na "dzieła zebrane" liczące kilka tysięcy stron. Główne jego teksty zostały już przetłumaczone na język polski, ale przekłady obejmują przede wszystkim teksty o filozofii kultury i autobiograficzne (jak `Berlińskie dzieciństwo na przełomie wieków` czy `Dziennik moskiewski`). W niniejszym tomie przedstawiono wybór pism Benjamina dotyczących literatury. Tom obejmuje spektrum od czysto akademickiej pracy na temat pochodzenia języka przez analizy międzywojennego stanu literatury w Niemczech, Francji i Rosji aż po własne utwory literackie Benjamina. W wyborze wyeksponowano głównie teksty najdojrzalsze, z lat trzydziestych XX wieku. Znaczna ich część nie była publikowana za życia autora i ukazała się dopiero w jego pośmiertnych dziełach zebranych. Benjamin był pisarzem niezwykle wszechstronnym. Jak się jednak wydaje, literatura stanowiła główną sferę jego zainteresowań, a własne próby literackie (opowiadania, satyry, dramaty, a nawet cykl kilkudziesięciu sonetów) zajmują istotne miejsce w całokształcie jego dzieła.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82(091)A/Z Benjamin W. (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zrozumieć fotografię / John Berger ; opracowanie i wstęp Geoff Dyer ; przełożyła Anna Kunicka. - Wydanie I. - Warszawa : Wydawnictwo Aletheia, 2023. - 376, [1] strona : fotografie, portrety ; 21 cm.
Patronem polskiego wydania książki jest Muzeum Fotografii w Krakowie.
Tytuł oryginału: Understanding a Photograph, 2013.
John Berger (1926-2017), brytyjski powieściopisarz, malarz, a przede wszystkim krytyk artystyczny, zasłynął rozważaniami nad malarstwem i reklamą w książce Sposoby widzenia (1972) oraz powieścią G (1972). Interesowały go relacje między jednostką a społeczeństwem oraz między kulturą a polityką. Wnikliwe, pełne społecznego zaangażowania i prowokacyjne pisarstwo uczyniło go jednym z najbardziej wpływowych intelektualistów ostatniego półwiecza. Na niniejszy tom składają się ułożone chronologicznie teksty o fotografii i fotografach od 1968 roku, w znacznej mierze niepublikowane dotąd w postaci książkowej. Berger wpisuje się w nurt współczesnego namysłu nad fotografią, która od chwili swoich narodzin skłania do niego myślicieli różnych dziedzin - nie tylko teoretyków sztuki. Fotografia przez swoje podobieństwo do klasycznych sztuk przedstawiających, a zarazem odmienność od nich, przez swoją mechaniczną reprodukowalność, a zarazem twórczy charakter, jest prowokacją i wyzwaniem wobec tradycyjnego rozumienia reprezentacji i twórczości. Ponadto, co lewicowej orientacji Bergera bardzo odpowiada, jest punktem skupienia rozmaitych napięć kulturowych, społecznych i politycznych, miejscem możliwego "zaangażowania". Autor dzieli się z czytelnikiem swoim "rozumieniem fotografii" na przykładzie najwybitniejszych współczesnych fotografików, o których pisze w tym tomie, takich jak Kertsz, Salgado, Strand czy Cartier-Bresson. Prawie trzydzieści ich zreprodukowanych tu zdjęć składa się na ikonografię tych esejów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 77 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Podstawę tekstu stanowi cykl odczytów wygłoszonych w programie BBC w 1952 roku.
Po opublikowanej niedawno w polskim przekładzie Wolności (Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2017) polski czytelnik otrzymuje teraz Zdradzoną wolność Isaiaha Berlina (1909–1997), klasyka współczesnej filozofii politycznej. Kolejność ta, symptomatyczna dla dziejów nowożytnego myślenia o wolności i dla jej politycznych losów w XX wieku, odpowiada też doświadczeniom samego autora, który urodził się w Rydze w rodzinie rosyjskich Żydów i w dzieciństwie był świadkiem „zdradzonej wolności” w postaci traumy rewolucji bolszewickiej 1917 roku, a potem, już na emigracji w Anglii, II wojny światowej i postępów komunizmu. Z perspektywy wydawniczej jednak kolejność tych dzieł była odwrotna. Podstawę niniejszego tekstu stanowił cykl odczytów wygłoszonych w programie radiowym BBC w 1952 roku. Berlin omawiał tam sześciu „wrogów wolności”, myślicieli, których koncepty zaszkodziły samej jej idei. Chodziło o Helwecjusza, Rousseau, Fichtego, Hegla, Saint-Simona i de Maistre’a. Pojęcia wrodzone, prawo boskie, duch światowy czy wola powszechna – tego rodzaju idee kształtują horyzont, w jakim pojmowanie naszej indywidualnej wolności doznaje uszczerbku. Do tych wykładów Berlina dołączono w niniejszym tomie pierwsze wersje jego słynnego eseju Dwie koncepcje wolności. Został on wydany dopiero w 1958 roku, lecz z materiału do niego autor korzystał także w publikowanych tu sześciu wykładach.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone (1 egz.)
Książka
W koszyku
Harold Bloom, słynny amerykański literaturoznawca z Uniwersytetu Yale (autor m.in. Zachodniego kanonu i Księgi J), dzieli się w tym tomie swoimi doświadczeniami czytelniczymi. W zamierzeniu książka ma pomagać w „udanej”, „dobrej” lekturze przywołaniem sporej grupy klasycznych dzieł, głównie z XIX i XX wieku: opowiadań, poezji, powieści i sztuk różnych autorów europejskich i amerykańskich od Szekspira po Toni Morrison. Bloom pokazuje, czego poszukiwać w poszczególnych utworach, „po co” je czytać. Nie jest to systematyczny wykład teorii ani historii literatury, lecz raczej relacja z osobistego odbioru tych dzieł, pewnego „kanonu”, do którego autor niniejszej książki ciągle powraca od dziesiątek lat. Jego idea czytania preferuje bowiem wymiar na wskroś estetyczny. Literatura nie ma służyć celom społecznym, lecz prywatnej „rozkoszy czytania”, w której zawiera się spotkanie z innością i ukojenie naszej samotności. Czytamy dla siebie. Lektura dzieł literackich ma nie tyle edukować, ile wzmacniać i rozwijać nasze ja. Płynąca z niej przyjemność jest „egoistyczna”. W tym egoizmie można się posunąć daleko, jeśli zgodzić się z Bloomem, że czytanie powinno być twórcze nawet aż po „misreading”, własne odczytanie, niekoniecznie literalne, a przy tym zdystansowane, „ironiczne”. „Dobra” lektura to zatem przyjemność, ale trudna przyjemność, a lektura książki Blooma niewątpliwie sporo otworzy czytelnikowi, czy to początkującemu, czy zaawansowanemu – może nawet temu drugiemu przede wszystkim.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Tyt. oryg.: "La dynamique du capitalisme" 1985.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 33 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-4/-6 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Emil Cioran (1911–1995), światowej sławy rumuńsko-francuski filozof, mizantrop i sceptyk paradoksalnie kochający życie właśnie za jego (jak uważał) brak sensu, w tym tomie daje wyraz podziwowi dla twórczości autorów, którzy go po części ukształtowali. Eseje o nich i krótkie ich portrety powstawały przez prawie trzydzieści lat, aż zostały zebrane w całość wydaną w 1986 roku. Tom zawiera czternaście tekstów o innych i dwa o samym autorze. De Maistre, Valéry, Beckett, Saint-John Perse, Eliade, Caillois, Borges i inni są okazją do „ćwiczenia się” w podziwie – bo mizantropowi i sceptykowi nie przychodzi on łatwo. Nie są to oczywiście „monografie” tych twórców, lecz okazje do wypowiedzenia własnych myśli jak ta, że „nie ma podstaw, by uznawać dobro za najwyższy atrybut boskości”. Dekonstruując wszakże de Maistre’a, Cioran konkluduje, że myśl jego idola jest „żywa o tyle, o ile budzi nasz wstręt i zbija z tropu”. Przewrotność tego podziwu uwidacznia się też w opinii o Valérym: „Być zrozumianym za życia to prawdziwe nieszczęście dla pisarza. Valéry był rozumiany już za życia”. Ćwiczenia z podziwu, przy którym gimnastykuje się autor tego tomu, będą więc wyzwaniem także dla intelektualnej kondycji czytelnika, zwłaszcza gdy natrafi on na zdania negujące jego trud podziwiania: „pisarz to ktoś niespełna rozumu, kto leczy się fikcją słów”, a „pisanie jest ułomnością”. Zajęcia na Cioranowskiej siłowni nie są łatwe.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 13 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-4/-6 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-4/-6 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Alain Corbin (ur. 1936) należy do trzeciego, przedostatniego pokolenia francuskiej szkoły Annales, tj. do pokolenia urodzonych jeszcze przed II wojną światową. Szkoła ta od lat trzydziestych XX wieku zmieniała perspektywę postrzegania historii zarówno przez jej badaczy, jak i przez czytelników. Tradycyjne pojmowanie dziejów jako ciągu doniosłych wydarzeń w postaci wojen, bitew, traktatów i rozejmów zastąpiła mikrohistoria podłoża tych wszystkich wydarzeń: przemian mentalności, życia codziennego, uznawanych wartości i reprezentowanych postaw. Książka Corbina jest w tej mierze specyficzna, gdyż mniej bada sferę powszednich zwyczajów, a bardziej ich literacki wyraz w dziełach poszczególnych epok. Jest tyleż historią co rejestrem. Silence, po francusku zarówno cisza („gwiezdnych przestrzeni”), jak i milczenie (pustelnika, pary kochanków), najlepiej wyraża się, zdaniem autora, poprzez wrażliwość twórców uchwytujących ją w swoich utworach. Dlatego w tej niewielkiej, lecz ogromnie skondensowanej książce Corbin przebiega całe spektrum dzieł i epok od tekstów religijnych przez literackie po malarstwo, tropiąc ślady milczenia służące refleksji i modlitwie, a także celom „taktycznym” w stosunkach międzyludzkich. Cisza może być błoga lub złowroga, milczenie może zapaść z miłości lub nienawiści, być zbawcze lub piekielne. Jakąkolwiek przybiorą postać, cisza i milczenie zamieszkują nasze życie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82(091) (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: La rafale et le zéphyr : histoire des manières d'éprouver et de rêver le vent.
W książce Corbin zajmuje się „odkryciem” wiatru w XIX-wiecznych utworach literackich. Ma ono oczywiście prapoczątki w starożytnych dziełach jak Biblia czy Odyseja, lecz epokę nowożytną i współczesną wyróżnia od końca XVIII wieku próba „zrozumienia” wiatru w nauce. Narodziło się „ja meteorologiczne” (którego najnowszą postacią jest być może „ja ekologiczne” naszych dni). Te wielkie odkrycia naukowe dotyczące powietrza, jego składu i globalnych przemieszczeń znalazły intymne odzwierciedlenie w egzystencjalnych doświadczeniach jednostki. W swych „przechadzkach z wiatrem” po literaturze Corbin sięga do XIX-wiecznych romantyków, przywołuje Victora Hugo, a także późniejszych pisarzy i poetów jak Jean Giono czy Saint-John Perse. Wiatr bowiem – wichura, wietrzyk, zefirek, bryza – symbolizuje nietrwałość i przemijanie: „nasze życie jest utkane z wiatru”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82(091) (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 32 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82(091) (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 80/81 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Tyt. oryg.: "La ricerca della lingua perfetta nella cultura europea" 1993. Tyt. okł. i grzb.: Poszukiwanie języka doskonałego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 80/81 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej